مقالات آرشیو خبر ها
میرالم پیانیچ چگونه در تاکتیک های ماسیمیلیانو آلگری جای خواهد گرفت؟

میرالم پیانیچ چگونه در تاکتیک های ماسیمیلیانو آلگری جای خواهد گرفت؟

میرالم پیانیچ حالا بازیکن یوونتوس است آنها در وبسایت رسمی ـشان اعلام کردند که با هافبک رم به توافق رسیده اند، قبل از اینکه پنجره ی نقل و انتقالات باز شود، یوونتوس از همین الان خود را تقویت و حریف مستقیمش را تضعیف کرده است. قهرمان 5 دوره ی اخیر لیگ ایتالیا و دو دوره ی اخیر کوپا ایتالیا، با بازگشتی که از شروع فاجعه بارش در فصل اخیر داشت، حالا اعتماد به نفس بالایی دارد، موردی که موجب شد مربیشان ماسیمیلیانو آلگری تاکید کند بهتر کردن این تیم اصلا کار آسانی نیست.

 

ما نیاز داریم بازیکنانی پیدا کنیم که ژن یوونتوس داشته باشند، بتوانند سطح تیم کنونی را بالا ببرند. ما اینجا صرفا بازیکنان خوب نمی خریم، بلکه مهم تر از آن مردان خوب به جمع ما خواهند پیوست.

 

 

«بازی کردن در اینجا (یوونتوس آرنا) برابر تیم به عنوان بازیکن حریف همواره سخت است ، از حالا به بعد امیدوارم که همین روند ادامه یابد و کار را باز هم برای رقبا سخت کنیم و با هم موفقیت های زیادی را تجربه کنیم»

 

او و مدیریت باشگاه واضحا اعتقاد داشتند که این خصوصیات را در پیانیچ پیدا کرده اند، اما مهم است بدانیم که این ملی پوش بوسنی و هرزگووین در کنار بازیکنان مستعدی که یوونتوس همین الان در اختیار دارد چطور کار خواهد کرد. برای اینکار، اول باید متوجه باشیم که او چه جور بازیکنی است و یووه با آخرین خریدش بازیکنی را به تیم اضافه کرده است که توانایی و کیفیت پرکردن نقش های متعدد در هر پستی از خط هافبک را دارد.

 

 

در سال های اخیر، سیستم 3‐5‐2، که در تصویر دیده می شود، چینش از پیش تعریف شده یوونتوس بوده است و هر دو مربی یووه آنتونیو کونته و جانشینش ماسیمیلیانو آلگری به شکل مداوم از آن استفاده کرده اند. وقتی همه در دسترس باشند ، پست سامی خدیرا در سمت راست و پل پوگبا در سمت چپ است و آنها وظیفه دارند که دفاع را پوشش دهند و در عین حال به جلو بکشند و در حمله هم شرکت کنند. پیانیچ 10 گل و 12 پاس گل برای رم در فصل قبل سری آ ثبت کرده است، در حالیکه آمار هواسکورد نشان می دهد که او به طور متوسط، 1.4 تکل و 1.5 قطع توپ در 33 بازیش در لیگ ثبت کرده است.

 

 

این اعداد، که در گرافیک زیر هم رویشان تاکید شده است، به راحتی در کنار آمار هم تیمی هایش می نشیند، هوش تاکتیکی و سرعت او در زمین باعث می شود که به راحتی به جای هر کدام از این بازیکنان جای بگیرد.

 

 

اما با همه ی اینها او به احتمال زیاد در پست مرکز خط هافبک از ابتدای فصل 2016‐2017 بازی خواهد کرد، بخش عمده ی این مسئله به خاطر پارگی رباط صلیبی که کلودیو مارکیزیو به آن دچار شده است، می باشد. او کسی است که به طور پیش فرض آن نقش را در تیم بر عهده می گیرد.

 

در ماه آوریل، سایت رسمی یوونتوس اعلام کرد که این هافبک 30 ساله تحت عمل جراحی قرار گرفته، اما او تا حدود 6 ماه بعد از این تاریخ قادر به بازی کردن نخواهد بود.

 

بنابراین، با توجه به اینکه رجیستای تورینی یوونتوس در بهترین حالت تا ماه اکتبر باز نخواهد گشت، پیانیچ می تواند نقش بازی ساز عقب زمین را بر عهده بگیرد، پستی که مارکیزیو در آن موفق بوده است.

 

آمار هواسکورد نشان می دهد که مارکیزیو 88.5% از 63.5 پاسی که به طور متوسط در هر بازی ارسال کرده به مقصد رسانده است، این یعنی که او در بین بازیکنان سری آ از لحاظ دقت پارس رتبه ی 13ـم را دارد. پیانیچ در این رده بندی 10ـم است، او 84.9% از 65.5 پاسی که داده صحیح بوده است. و اگر به بازی او دقت کرده باشید او در بازپسگیری مالکیت توپ هم بسیار موثر عمل می کند، مهارتی که در رقابت های اروپایی بسیار مهم است.

 

مسئله ی دیگری که در بازی پیانیچ به چشم می خورد، توانایی او برای ارسال پاس های در عمق برای مهاجمان روبرویش است. او نشان داده است که در پست های هجومی تر هم چقدر خوب می تواند بازی کند که یان مسئله برای بیانکونری به شدت مهم است. وقتی یوونتوس به فینال لیگ قهرمانان در فصل 2014‐2015 رسید، بین دفاع 3 نفره و 4 نفره جا به جا می شد، این اتفاق در طول بازی هم می افتاد نمونه اش را در بازی برگشت نیمه نهایی دیدیم وقتی آندره آ بارزالی به زمین آمد تا از نتیجه ی یوونتوس دفاع کند.

 

این مسئله از مصاحبه ی آلگری با گاتزتا دلااسپورت که مدت کوتاهی بعد از آمدنش به یووه منتشر شد منشا می گیرد، او در تور پیش فصل یوونتوس توضیح داد که اگر تیمش می خواهد به موفقیت برسد باید از لحاظ تاکتیکی انعطاف پذیر باشد.

 

لحظاتی در فصل هست که می توانید با 3 دفاع بازی کنید و در بقیه اوقات بهتر است که با 4 نفر دفاع کنید، ما باید به سختی تلاش کنیم که به علمی برسیم که با سیستم های مختلف کار کنیم در عین حال اعتماد و امنیتمان در دفاع حفظ شود.

 

این مربی اهل توسکانی در همان مصاحبه از سیستم جایگزینش به عنوان «4‐3 ― خواهیم دید»، یاد می کند، او اغلب از آرتورو ویدال یا روبرتر پریرا به عنوان پیش تاخته ترین هافبکش استفاده می کرد و این نفرات تقریبا در کنار توز بازی می کردند. این چینشی بود که به لطف دوندگی ویدال به شدت جواب داد و اگرچه پیانیچ بازیکنی بسیار ساکت تر است، خیلی راحت می تواند در بازگشت مارکیزیو چنین پستی را بازی کند.

 

 

 

عکس بالا در سمت چپ سیستم یوونتوس را در فصل 2014‐2015 می بینیم در حالیکه در سمت راست پیشبینی برای فصل بعد را می بینیم با این حساب که این هافبک وحشتناک خلاق به تیم اضافه شده باشد. همان طور که در گرافیک زیر می بینید، او 80 شانس مسلم گلزنی برای هم تیمی های رمی اش در فصل گذشته ایجاد کرده است، میزانی که از هر 3 بازیکن خلاق یوونتوس بالاتر است.

 

تعداد کل خلق موقعیت در طول فصل

 

علاوه بر این، هواسکورد نشان می دهد که هیچ بازیکنی در سری ‌ا پاس های در عمق بیشتری از او (0.3) در هر بازی ارسال نکرده است و اگرچه از این لحاظ پوگبا با او برابر است، اما نفر بعدی لیست یوونتوس دیبالا بود که به طور میانگین هر 10 بازی یک بار پاس در عمق داده است. پیانیچ تنها هافبک سری آ‌ بود که تواسنت دابل دابل کند.

 

چه در یکی از پست های 3‐5‐2 و چه در سیستم «4‐3 ― خواهیم دید» ـِ الگری، شکی نیست که پیانیچ آماده است تا به تیم جدیدش کمک کند و خود پیانیچ هم در مصاحبه ای بلافاصله بعد از رسیدن به تورین این مسئله را مطرح کرده بود:

 

احساس فوق العاده ای است، امیدوارم گل های زیادی بزنم، خوب بازی کنم و ببریم. فقط می خواهم هواداران یووه را خوشحال کنم. بسیار خرسندم که اینجا هستم و امیدوارم در زمین کارهای زیادی کنم تا جشن بگیریم. امیدوارم با هم پیروز شویم، زنده باد یوونتوس!

 

این حرف دنیلیه دروسی در گفت و گو با ایل ماساجرو بعد از داستان انتقال پیانیچ به یووه بود و او مطمئنا تنها کسی نیست که اینگونه فکر می کند : 

 

متاسفم که او رقیبمان را قوی کرد.

  

یووه با خریدن پیانیچ بازیکنی فوق العاده به جمعش آورده، او هافبکی است که راه حل های تاکتیکی و کیفیت مورد نیاز برای کمک به تیم در سری ‌آ‌ و لیگ قهرمانان را فراهم می کند.

 

از بلیچر ریپورت


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: